Informacje o półroczniku „Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy”
Od Redakcji
Rodzina stanowi istotne środowisko, które może optymalizować rozwój sfer emocjonalnych, intelektualnych i społecznych dziecka, ale może także zaburzać lub hamować biologiczne uwarunkowania jego różnych sfer rozwojowych. Każda rodzina tworzy swój własny, niepowtarzalny system opiekuńczo-wychowawczy i socjalizacyjny. Oparty jest on na pewnej hierarchii wartości, przyjętych normach społecznych i etycznych, przejawiających się w postawach rodzicielskich, i więziach uczuciowych między rodzicami i dziećmi.
Rodzina i jej środowisko oraz funkcjonowanie i uwarunkowania aksjologiczne ulegają ciągłym przemianom. Zmiany te wynikają z przeobrażeń społecznych funkcjonujących w globalnym społeczeństwie europejskim i regionalnym. Rodzina tradycyjna, w której wychowanie dzieci oparte było na wzorcach i tradycjach rodziny pochodzenia i minionych pokoleń, niekiedy jest postrzegana jako anachronizm. Współcześnie upowszechnia się struktura rodziny ponowoczesnej, partnerskiej, a także rodziny alternatywnej w postaci związków partnerskich, kohabitacyjnych, rodzin z biologicznym jednym rodzicem.
Badaniem rodziny zajmują się różne dyscypliny naukowe, takie jak: socjologia, psychologia, teologia, filozofia, ekonomia, demografia, pedagogika. Upowszechnienie teoretycznych i empirycznych prac naukowych dotyczących rodziny – jej funkcjonowania, socjalizacji, wychowania i opieki – w ostatnich dwudziestu latach niezmiernie wzrosło. Wielostronny obszar badań rodziny współczesnej w naukach pedagogicznych, zwłaszcza w pedagogice społecznej, opiekuńczej i resocjalizacyjnej daje w pełni podstawę do tworzenia nowej subdyscypliny – pedagogiki rodziny. Wyodrębniająca się pedagogika rodziny nabiera coraz większego znaczenia, zarówno w sferze społecznej, jak i pedagogicznej. Rozwój tej ważnej subdyscypliny pedagogicznej następuje w dwóch kierunkach. Pierwszy z nich dotyczy teoretycznych ujęć pedagogiki rodziny. Drugi natomiast związany jest z praktyką wychowawczą, opiekuńczą w rodzinie, metodami i formami postępowania rodziców w odniesieniu do ich dzieci.
Coraz bogatsza wiedza dotycząca funkcji wychowawczej, socjalizacyjnej, opiekuńczej i emocjonalnej rodziny i jej znaczenia w dziedziczeniu społecznym wartości i norm etycznych młodego pokolenia może przyczynić się do kształtowania kultury pedagogicznej rodziców. Dlatego też pragniemy zaproponować rodzicom, nauczycielom – wychowawcom i familiologom – pedagogom, socjologom i psychologom wydawnictwo w postaci półrocznika „Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy”.
W półroczniku są publikowane artykuły, komunikaty z badań i recenzje książek, których treści dotyczą rodziny w szerokim tego słowa znaczeniu. Zachęcamy badaczy rodziny do publikacji swoich przemyśleń, rezultatów badawczych oraz teoretycznych analiz z obszaru pedagogiki rodziny.
Artykuły i doniesienia z badań prosimy przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Redaktor Naczelny
Bożena Zając